Mikkel O. Pedersen klar til årets sidste løb i Danmark

I sine i alt 11 VM-starter har Mikkel O. Pedersen været på podiet fire gange. Han håber, at han på Fuji kan score sit femte VM-trofæ.

VM-køreren deltager i finalen i Danish Endurance Championship på Padborg Park

I weekenden stiller Mikkel O. Pedersen for sidste gang i denne sæson op til løb på dansk asfalt. Sammen med Walther Trabjerg starter han i årets sidste afdeling af Danish Endurance Championship på Padborg Park.

”Walther og jeg kan hverken nå at blive mestre i den hurtige division 5 eller tage distancepokalen, men vi vil gå efter to løbssejre, så vi kan få en god sæsonafslutning,” siger Mikkel O. Pedersen. Selv om han skal dele Walther Trabjergs Porsche 911 GT3-R i Danish Endurance Championship i de to timelange løb, får han alligevel travlt.

”Teamet stiller med intet mindre end seks biler på Padborg Park,” siger han. ”Udover Walther og jeg starter Jan Engelbrecht, Klaus Hansen og Kasper Søholm også i Danish Endurance Championship. Walther starter også i Special Saloon Car-klassen, hvor vi også indsætter biler for Martin Pedersen og vores nye medlem af teamet, Torben Lind.”

Mikkel O. Pedersen ankommer til Padborg Park med masser af fart i kroppen. I sidste weekend tilbageerobrede han sin banerekord på FDM Jyllandsringen, men mistede den igen.

”Jeg stillede op til banens DM-Finale for at tage banerekorden tilbage. Siden jeg satte den før sommerferien, havde Frederik Schandorff tage den i en Lamborghini,” fortæller VM-køreren. ”Vi satte et helt nyt sæt dæk på til første heat lørdag. Det var en dæktype, som jeg ikke havde prøvet før. Jeg fik banerekorden tilbage med en lille forbedring, men bilen skubbede lidt over forhjulene i svingene.”

I weekendens andet heat søndag blev Mikkel O. Pedersens tid så slået Valdemar Eriksen i en LMP3-prototype. Det var med halvanden tiendedel. Til tredje heat var VM-køreren klar til at slå tilbage.

”Vi var klar med fire nye dæk, men da der begyndte at komme regn, og vi kunne se, at kørerne i den forrige klasse kørte langsommere, valgte vi ikke at stille op. Det var for risikabelt for en banerekord,” siger Mikkel O. Pedersen. ”En LMP3-prototype skal være hurtigere end en GT3-racer. På Spa kører de syv sekunder fra os, men jeg tror godt, at vi kan få rekorden igen. Det bliver så bare først til næste år, at jeg kan gøre forsøget…”