Mikkel O. Pedersen: ”Godkendt VM-start.”

Dennis Olsen og Giorgio Roda er i år Mikkel O. Pedersens nye teamkammerater (foto: Paolo Depalmas).

Trods udfordringer er racerkøreren fra Struer tilfreds med sin sæsonstart.

Meget var nyt, da Mikkel O. Pedersen i den første weekend af marts indledte sin tredje sæson i FIA World Endurance Championship – verdensmesterskabet for sportsvogne. Såvel Losail-banen i Qatar som den sorte Ford Mustang var helt ny for racerkøreren fra Struer, som sammen med italienske Giorgio Roda og norske Dennis Olsen blev nummer ni blandt de 18 startende i GT3-klassen.

”Normalt er jeg ikke tilfreds med en niendeplads, men jeg er meget tilfreds med denne her niendeplads,” siger Mikkel O. Pedersen. ”Det blev en godkendt VM-start, hvor vi fik gode og vigtige point til mesterskabet. Det var godt, at vi kunne gennemføre og ikke havde tekniske problemer under løbet.”

Racerkøreren tog hul på sin anden sæson med Proton Competition, som efter reglementsændringerne i VM-serien er skiftet fra en Porsche 911 RSR-19 til en Ford Mustang GT3.

”Jeg er positivt overrasket over Mustangen, for den er nem at køre,” siger han. ”Den er nem at vænne sig til, og i alle træningerne og stints var jeg hurtigere end Fords fabrikskørere. For mig er det rigtigt dejligt, men det er også skønt med den støtte vi i teamet får fra fabrikken. Hele tiden var amerikanerne med på sidelinien og arbejdede med bilen. Vi døjede med en del understyring, men det får vi løst næste gang. Det skal nok blive en god bil på sigt.”

Forud for den første VM-afdeling havde deltagerne mulighed for at deltage i en test på Losail-banen i Qatar, men da Proton Competitions mekanikere skulle foretage opdateringer på teamets Ford Mustang, som var sejlet til ørkenstaten, missede Mikkel O. Pedersen og hans teamkammerater den første del af testen.

”Det var en hård start for os alle, specielt i forhold til de teams og kørere, som kendte deres biler på forhånd,” siger Struer-racerkøreren. ”I løbet var vi lidt uheldige med, at Roda først i løbet blev ramt bagfra, så bilens bagklap blev skadet. Det ødelagde aerodynamikken under hans stint, men det tog også tid at få den repareret under pitstoppet.”

Det er ni helt nye bilmodeller, som deltager i årets FIA World Endurance Championship. I dette mesterskab arbejder man med en såkaldt Balance-of-Performance – BOP – hvor man bl.a. gennem justering af bilmodellernes vægte arbejder på at gøre konkurrencen så jævnbyrdig som muligt.

”BOP’en for Mustangen skal ændres,” slår Mikkel O. Pedersen fast. ”Inden løbsweekenden kunne vi se, at en top 10-placering ville være fantastisk. Kvalifikationen skal køres af bronzekørerne, og her er Roda en af de bedste. Alligevel blev han slået med to sekunder i en fejlfri kval af en bronzekører, som i sin Aston Martin kunne køre bedre tider end både Dennis og mig.”