Mikkel O. Pedersen før VM-start: ”Alt er nyt for mig”

Ford Mustang og Losail-banen bliver to nye udfordringer for Mikkel O. Pedersen (foto: Ford).

For første gang i karrieren starter Struer-køreren i en racerbil med frontmotor

Det er ikke business as usual for Mikkel O. Pedersen, når han i starten af marts tager hul på årets udgave af World Endurance Championship. For selv om det er tredje sæson, hvor han deltager i VM-serien for sportsvogne, står han overfor to nye udfordringer.

”Jeg har aldrig kørt på racerbanen i Qatar, og jeg har aldrig før stillet til start i et løb i en racerbil, hvor motoren har været foran mig,” siger racerkøreren fra Struer forud for sæsonpremieren. ”Alt er nyt for mig.”

”Jeg har altid haft motoren bag mig i de racerbiler, jeg har kørt. Først i min Formel Ford og siden i de mange Porscher, jeg har kørt. Men nu skal jeg køre Ford Mustang for Proton Competition, og det bliver en ny udfordring. Men det er en udfordring, jeg ser frem tid. Det bliver min anden sæson med Proton Competition, som jeg også kørte for sidste år. De kender mig. Jeg kender dem, og vi har et godt grundlag at bygge videre på sammen. Men det bliver som at træde ind i en helt ny verden for mig, for jeg kommer først til at prøve Ford Mustangen under de testdage, der er forud for VM-premieren.”

I de to foregående VM-sæsoner fandt sæsonpremieren sted på Sebring-banen i Florida. Denne gang kommer det til at ske på Losail International Circuit – en 5,4 km lang racerbane i Qatar, som tidligere har lagt asfalt til Formel 1- og MotoGP-løb. Men ikke til løb i World Endurance Championship.

”Banen er helt ny for mig – og også for en stor del af de andre kørere i feltet,” siger Mikkel O. Pedersen, som har forberedt sig hjemme i sin simulator. ”Til simulatorbrug findes banen desværre kun i en Formel 1-udgave, og det er altså ikke helt det samme som at øve sig i en simulatorudgave med GT-biler. Men nu ved jeg trods alt, hvordan rækkefølgen er på svingene…”

Ikke kun bil og bane er nye for den vestjyske VM-kørere. Det er hans to teamkammerater også. Men han kender dem.

”Dennis Olsen fra Norge bliver vores guldkører, som jeg kender fra bl.a. Porsche Supercuppen, mens Giorgio Roda bliver vores bronzekører,” fortæller Mikkel O. Pedersen. ”Ham kender jeg godt fra tidligere, hvor vi kørte GT World Challenge-løb sammen.”

”Dennis skal som pro-kører sørge for at finde en god opsætning på vores nye Mustang, og så skal Roda som bronze-kører lave en god tid i kvalifikationen, så vi får en god startposition. Og jeg skal som sølvkører bare være hurtig, hver gang jeg sætter mig i bilen…”

Mikkel O. Pedersen er ikke bleg for at erkende, at han står overfor den største udfordring i sin karriere.

”Det kan man vel godt sige. Det er helt uvant det hele,” indrømmer han og tilføjer. ”Første gang, jeg sad i RSR’eren – min tidligere VM-bil – var det også noget andet. Og det skete også til en VM-premiere, men det gik jo godt. Det kommer det også til at gøre med Mustangen og folkene omkring mig.”