Fire uger byder på to VM-løb, kører-coaching og trackdays for Mikkel O. Pedersen

Heller ikke i år fik Mikkel O. Pedersen det ternede flag at se på Le Mans

Racerkøreren Mikkel O. Pedersen har det travlt for tiden. Et kik på kalenderen på hans smartphone viser, at hans program indenfor fire uger tæller deltagelse i to afdelinger af FIA World Endurance Championship, langdistanceløb på dansk grund, kører-coaching og trackdays.

”Det er en meget hektisk periode, jeg er inde i,” fortæller racerkøreren fra Struer. ”I sidste weekend stod den på en afdeling af Danish Endurance Championship på Ring Djursland, hvor jeg kørte sammen med Walther Trabjerg i hans Porsche 911 GT3 R og i øvrigt igen satte en ny banerekord.”

”I den kommende weekend drager hele teamet til Padborg Park, hvor vi skal have Porscher klar til fire kørere. Jeg skal ikke selv køre, men jeg kommer ikke til at kede mig, for jeg skal analysere data og coache de fire kørere. Det er faktisk meget spændende, men også meget givende. Kasper Søholm kørte også i weekenden. Han er i gang med sin anden sæson hos os, og det er spændende at opleve den udvikling, han er igennem, hvor han lærer og lytter og senest tog sin første løbssejr på Ring Djursland.”

Mikkel O. Pedersens personlige sportslige fokus ligger dog i udlandet. I VM-serien for sportsvogne. 24-timersløbet på Le Mans er netop overstået og forude venter 6-timersløbet på Monza i Norditalien.

”Le Mans var noget møg,” siger Mikkel O. Pedersen, der blev ramt af en overivrig konkurrent i en kollision, som endte med at koste den videre deltagelse. ”Havde vi ikke haft uheldet, tror jeg, at vi kunne være nået langt. Ved nogle af de foregående løb havde vi døjet med bilen, men nogle nye dæmpere til undervognen gjorde, at den på Le Mans kørte meget bedre.”

”Jeg skulle til at overhale en Ferrari på langsiden. I stedet for at vente et par sekunder med den overhaling, valgte køreren bagved i den hurtigere LMP2-bil nærmest at tage cykelstien i brug. Det gjorde ondt, da han ramte mig, og han flyttede mig næsten to vognbaner, så jeg røg sidelæns ind i autoværnet.”

Med skæve hjul, skadet karrosseri og utallige lysende alarmlamper fik Mikkel O. Pedersen haltet bilen i pit, hvor mekanikerne fra Proton Competition fik gjort den klar igen, mens han var til lægecheck. Snart var han tilbage i bilen.

”Bilen var svær at styre. Den var svær at få rundt i venstresvingene, og højresvingene tog den næsten selv. Ved høj fart hoppede bilen op og ned, så du skulle virkelig holde godt ved den,” fortæller han. Senere valgte teamet at trække bilen ud af løbet. ”Det viste sig, at både bærearmene og selve chassiset gav efter.”

Næste gang Mikkel O. Pedersen sidder bag rattet af Proton Competitions Porsche 911 RSR-19 bliver den 7.-9. juli, hvor årets femte afdeling af FIA World Endurance Championship køres på den legendariske Monza-bane ved Milano.