Home Nyheder Der hamres og saves på Marilyn Anne

Der hamres og saves på Marilyn Anne

0
Der hamres og saves på Marilyn Anne
Det roder på Marilyn Annes dæk. Der restaureres. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)

Alle mand på dæk! Det må blive fordækket. Agterdækket er væk. Det er dog ikke uheld og fejl. Det gode “skiv” Marilyn Anne bliver passet og plejet i disse dage. Så den flotte skonnert ligger ikke på sin vante plads ved bro otte, ved siden af Sarpsborgpigen.

Det hele startede med, at et gear på den gamle maskine var ringe. Og for at få den op, skulle der laves hul i agterdækket. Maskinen var i øvrigt over 30 år gammel. Så når man kommer ombord kan man kigge ned i skibets bund, hvor maskinen ligger. Og det er en ny flot grøn maskine.

“Det var vurderingen, at en hovedrenovering af den den gamle maskine ville løbe op i 100.000 kr. Så vi har købt en ny for 230.000 kr,” fortæller skipper Toke Aagaard. “Så skal vi ikke til det igen før om mange år.”

Sådan ser den ny motor ud ovenfra. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)

Men det er ikke kun motoren, der der bliver skiftet.
“Vi har fundet nogle steder, hvor der kommer vand ind uden at det kan nås til daglig,” siger Toke Aagaard. “Så når vi nu har dækket pillet af, får vi det ordnet samtidig. Vi har fundet noget råd i enderne af nogle planker og orm i nogle andre, og det får vi lavet nu.”

Det er store beløb, der snakkes om, ca. 330.000kr.

“Vi finansierer det selv. Vi får lov til at beholde nogle penge selv, og dem har vi sparet op over nogle år, så vi ikke skal tage pengene fra driften og skulle til at have ekstrabevillinger.”

Eleverne har selvfølgelig været med

Marilyn Anne er en skole til søs. Den bliver drevet af Herning, Holstebro og Struer kommuner og har plads til 16 elever. Og de har været med i arbejdet.

Skipper Toke Aagaard, Marilyn Anne. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)


“Elever er med så vidt muligt. De har været med til at skille tingene af og få det ud. De har gort rent og klargjort til arbejdet,” fortæller skipperen. “Og så snart tømrerne og skibsmekanikerne er færdige, skal de være med igen, når vi skal til at genetablere og male op, er eleverne med igen. Det er arbejde, der giver god mening. Og de skal jo gerne finde ud af, at der er ting, de er gode til.”

Arbejdet skal gerne være færdigt inden nytår, siger skipper Toke Aagaard. “Søfartsstyrelsen har godkendt motorens miljødel, og skal så godkende den måde, vi har lagt den i. Vi skal også have lavet nogle lydprøver. Den nye motor må ikke larme mere ned gennem skibet end den gamle.”

Marilyn Anne sejler igen for alvor i marts måned. “Vi afsejler Struer midt i marts og skal sammen med eleverne Danmark rundt. Vi lover dem, at de kommer Danmark rundt, men ikke hvor og i hvilken rækkefølge. På den måde kan vi sejle meget mere for sejl.”

Og det er under sejl, at den tremastede skonnert, der er bygget i Marstal på Ærø i 1919, er smukkest.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here