Basarbygningen gemte på en skjult kælder, men nu kommer der et grønt åndehul på stedet

spot_img

Nu er planen klar for området hvor Basarbygningen er revet ned. Det blev vedtaget på møde i Teknik-, Miljø.- og Klimaudvalget i går, fortæller Byrådsmedlem Palle Lykke Ravn (S) som er medlem af udvalget.

Vi bragte tilbage i August forklaringen på hvorfor der ikke skete noget på Basargrunden, efter at bygningen blev revet ned. Det vidste sig dengang at der ikke var et fundament under Bazarbygningen, så Banedanmark har bedt kommunen sikre sig at volden som banen ligger på, ikke skrider når man fjerner gulvet som er det eneste der er tilbage af bygningen.

Den dialog med Banedanmark har kørt lige siden. Men nu er der kommet en løsning på problemet, og samtidig har det vist sig at basarbygningen rummede nogle overraskelser.

Støttevægge for skråningen op imod banen

Under nedrivningen viste det sig, at konstruktionen ikke var udført som tegnet, og at der var skjulte kældre mv.
Nedrivningen er derfor stoppet, hvor bygningen kun delvist er fjernet.
Årsagen er, ud over de uforudsete udgifter, udfordringerne i forhold til skel imod Banedanmark’s skråning op til banen.

– Det har ikke været muligt at få en aftale med Banedanmark om fjernelse af de vægge, som står i skel, eller som står lidt inde på Banedanmark’s grund, fortæller Palle Lykke Ravn (S), byrådsmedlem og medlem af Teknik-, Miljø-, og Klimaudvalget.

I forbindelse med nedbrydningen viste det sig, at nogle af væggene i skel tilsyneladende er støbt som støttevægge for skråningen op imod banen.
Der er foretaget forskellige boringer for at fastlægge støtteværdien i de gamle vægge, men det har ikke været muligt at få accept fra Banedanmark om at fjerne væggene, forklarer han.

Der dukkede en kælder op

Under nedbrydningen opdagede nedbryderen, at der, under husets gulv, var tilstøbte kældre fyldt op med asbestholdige eternitplader.
Asbestholdige materialer skal håndteres efter gældende miljøregler og afleveres på kontrollerede deponi.
De ekstra kældre skal graves op, og udgravningen skal komprimeres op til bæredygtigt underlag.
Der var også ikke-kortlagte tomme kloakledninger under bygningen.
Alle “døde” ledninger skal enten graves op eller tilstøbes, så der ikke er levesteder og redepladser for rotter.
Det har været nødvendigt med miljøtest og ingeniørberegninger for at sikre arbejdets udførsel med de mange uforudsete arbejder og arbejdet løber op i 257.000 kr.

Grønt område

Planen var oprindeligt, at der skulle etableres parkeringspladser helt hen til lyskrydset. Det kan ikke lade sig gøre nu.

– Der bliver seks færre parkeringspladser. Men i stedet får vi et pænt grønt område med bænk på det første stykke efter krydset, forklarer Palle Lykke Ravn.

spot_img
spot_img
spot_img