Forside Arrangementer To nye spændende udstillinger på Mississippi

To nye spændende udstillinger på Mississippi

Efter en fin start på det nye udstillingssted, er Mississippi klar med to nye udstillinger. Det bliver denne gang en siddende fernisering lørdag den 20. juni kl. 14.00. De to udstillinger vil være aktuelt helt frem til 9. august. Formand for Kultur- og fritidsudvalget, Lars Møller Pedersen, holder åbningstalen. Da vi ikke fik holdt en indvielse på første udstilling, vil det ske den 20. juni, fortæller formand Bruno Nordensgaard.

Sommerudstillingen bliver med Alice Frost, tekstilkunstner, Horsens, Merete Lisby, billedkunstner, Bækmarksbro, Lisbeth Lunda, billedkunstner, København og Marina Rubini Rordam, collagekunstner, København. 

Den anden udstilling har titlen ”kunsten at reparere – Reparation som kunst”. Kunstnerne til denne udstilling er Eline Medbøe, Norge, Martha Evelyn Dunbar, USA og Niels Windfeld Lund fra Thyholm. 

Udstillingen “Kunsten at reparere – reparation som kunst” består af 3 dele:

Overalls fra Overalls-kunstkollektivet (Niels W. Lund og M. Evelyn Dunbar) 

Gennem 9 overalls forsøger Niels og Evelyn at vise, hvordan godt brugte overalls kan være det perfekte udgangspunkt for at lave billeder; for at samle lapper fra hele verden; for at lave dagbog, for at lave kort over ens vandringer og eksperimentere med hvad der sker, hvis man graver sit tøj nede i jorden og overgiver det til regnormene i et halvt års tid. 

“Reparer verden-dugen” (Eline Medbøe m.fl.)

“Mendtheworldtablecloth” projektet består af en dug, som er syet sammen af den norske tekstilkunstner Eline Medbøe, af lapper lavet af 35 forskellige tekstilkunstnere rundt om i verden, i U.S.A., Australien, England, Norge, Danmark, Sverige etc. for at symbolisere, at vi sammen kan reparere verden. 

Projektet fortsætter, og der er mulighed for selv at bidrage med en lap, ved at kontakte Niels W. Lund på udstillingen. 

At sy lapper sammen er ikke nyt – Johanne Kobberøs tæpper fra 1940erne-50erne. 

Da Johanne Kobberø fra Snedsted i Thy rejste til Chicago i 1947, mødte hun ikke bare sin familie, men også patchwork-traditionen med at sy brogede klude sammen til patchwork-tæpper. Det fortsatte hun med, da hun kom til Thy og brugte gammelt tøj til at lave et plys-lappetæppe. To af Johanne Kobberøs tæpper er udstillet. 

De fire kunstnere på sommerudstillingen

Her er en præsentation af de fire kunstnere på sommerudstillingen:

MARINA RUBINI RORDAM

A man’s trash is this woman’s treasure! Med en kringlet tankegang, som præger hendes generelle tilgang til livet, dykker Marina Rubini Rordam alias Marina Scissorhands ned i sit uendelige billed- materialearkiv for at skabe humoristisk, dristig og ofte bizar provokerende kunst. Billedtunge bøger og materialer til værker finder Marina ofte i storskrald og genbrugsbutikker i ind- og udland.
Marinas veludviklede evne til at se værdi i det, vi andre kasserer, ses tydeligt i hendes arbejde. Marinas collage spænder vidt i deres udtryk og er inspireret af hendes interesser og mærkesager: Genbrug, miljø, historie, kønspolitik, kønsforståelse, religionstyrani, natur og seksualitet.
I sine collager arbejder Marina ofte efter selvvalgte regler og begrænsninger à la vælg-en-avis, en bog, et tidsskrift og grib saksen. En arbejdsmetode, som hun f.eks. har benyttet i sine bille-serier.
Bille-collagerne er grundlæggende alle bygget over samme læst, men med nye detaljer på hver enkelt collage, har Marina frembragt værker, der er helt forskellige i deres udtryk, selv når baggrund, hovedmotiv og eventuelt tekst er fastlåst. De kan både ses som enkeltstående værker eller samlet i serier.

ALICE FROST

Man kan gengive naturen med penslen, og man kan fange den med fotografiapparater. Der er dog også en tredje mulighed, og Alice Frost demonstrerer hvilken. Hendes værktøj er symaskinen, og materialet er stykker af stof.

Resultatet er tekstilbilleder med en helt egen overfladevirkning. En virkning, der kan sammenlignes med det pointillistiske maleri, vi kender fra George Seurat og Paul Signac og også i enkelte tilfælde hos van Gogh: Lærredet dækkes af små runde prikker, så det tæt på fremstår som et abstrakt farvehav. Først på afstand smelter prikkerne sammen, så øjet opfatter et figurativt motiv.

Alice Frosts billeder er opbygget på samme måde. Her er det blot adskillige små stoflapper, der erstatter de malede prikker. Tæt på ligner billedet en abstrakt stofcollage, mens nogle skridt væk fra det afslører naturalistiske landskabsmotiver. Nogle gange zoomes der ind på motivet, andre gange panoreres der væk, så vi ser landskabets kurver og linjeforløb.

LISBETH LUNDA

At flyve har i såvel højlitterære digte som i popsange altid været forbundet med drømme, håb og frihed. En vægtløs tilstand af lykke; også herhjemme. Tænk bare på Christian Winthers ”Flyv fugl! Flyv over Furesøens vove”. I Danmark, og det er måske typisk for os, har vi imidlertid også den knap så frihedsøgende ”Flyv ikke højere end vingerne bær´/hold dig ved jorden præcis hvor du er”.
Ligesom for at understrege janteloven: man skal ikke tro, man er noget.

Det er nærliggende at komme ind på alt dette, når man ser på Lisbeth Lundas malerier. Ikke kun, fordi de er befolket af svævende kvindelige væsener, men også med tanke på Lisbeths livshistorie. 

En livshistorie fra det nordligste Jylland tilbragt i et lukket og religiøst samfund, hvor skyld og synd spillede en altdominerende rolle, og hvor afvigelser ikke blev tålt. Ikke de bedste opvækstbetingelser for en følsom og rebelsk sjæl. Efter en mangeårig karriere i reklamebranchen begyndte fortiden atter at trænge sig på, og i 2017 besluttede Lisbeth Lunda at sige jobbet op og springe ud som kunstner. Hun har altid tegnet og malet, og der var noget, der skulle ud af systemet. Noget, der skulle bearbejdes.

MERETE LISBY

Hun har rod her i det vestjyske, hvor hun har sit galleri og kursussted i Møborg mellem fjord og plantage. Merete Lisby er autodidakt, med en baggrund med undervisning af børn, unge og voksne i form, flade, flow og farveglæde.

Jeg arbejder primært med akryl eller mixed media, kombinerer gerne tusch, kridt og alskens papirmaterialer. Jeg arbejder med det kontrollerede og grafiske mod det kaotiske. Rå spontane strøg mod finurlige tuschtegninger skaber friktion og spænding, fortæller Mette Lisby.