Til vands, til lands og med lugten at brændt gummi i luften

Struer Nyheder Struer Motor Festival
Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen?

Struer Motorfestival startede lørdag og her søndag middag, kan man i bymidten igen hører motorlarm fra de mange kørere.

Hurtige biler, driftere (dem, der brænder dæk af), motorcykler og legendcars viste sig frem på rundstrækningen på industrihavnen med dækafbrænding, fart og spektakulær opvisning for de mange fremmødte publikummer. Kørerne kom fra hele landet for at mødes og køre “ræs”.

Struer Nyheder var selvfølgelig på plads og talte både med kørere og publikummer. Og med et par af de, der fik sig en tur i bilerne.

Mikkel O

Den lokale kører, der kører internationalt i GT World Challenge Europe, var naturligvis også tilstede for at vise sin bil frem og køre ture med dem, der ville med.

Mikkel O’s Porche ved at gøre sig klar til en tur med en modig passager. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)

Sådan en Porche kører 285 km i timen på langsiderrne af de europæiske racerbaner. På havnen i Struer kommer den op på ca. 190, mener Mikkel.

“De passagerer, vi har med på sådan en tur, er meget overraskede og nogle nærmest ryster. Det er bare sjovt,” siger Mikkel, der er glad for at være med på motorfestivalen: “Det er ikke så langt hjemmefra. Vi kunne jo næsten trække bilen herned,” siger han med et smil.
“Det er fedt at være med på “hjemmebanen. Nogle af de lokale sponsorer, så det kunne ikke være meget bedre.”

Vi fangede lige en ung mand, Casper, Søndergaard Sørensen, der lige var stået ud af Mikkel O’s bil.
“Det var mega-sjovt. Det gik virkeligt stærkt. Jeg har ingen idé om, hvor stærkt vi kørte, men det gik rigtig, rigtig stærkt,” fortæller Casper om sin tur. “Automatisk spænder man sig selv op i stroppen, fordi det gik så stærkt.”

Drifterne

Struer Nyheder Struer Motor festival
Emil Møller tager sit mundbind på igen efter sin tur med en drifter. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørrensen)

Vi talte med Emil Møller, der netop var stået ud af en drifterbil efter en tur i “røgen”:
“Det var megafedt,” mente han og fortalte, det var en tur han havde vundet på drifternes Instagram, da han blev følger nummer 100.
Emil var også tilfreds med, at det ikke var hans dæk, det gik ud over.
“Det er mest i maven, det mærkes. Man er jo ikke vandt til at slingre fra side til side, når der gasses op. Men det er folk, der kan køre bil. Megafedt.”

At drifterne er hårde ved deres biler var Andreas Anker fra Køge, der stod med motorklappen åben og røg fra motoren:
“Der er kommet noget gummi ind i motoren, så den ryger. Men der er heldigvis ikke nogen brand,” fortalte han. “Vi prøver at lave et fedt show, og nogen gange går der noget galt.”

Men da røgen fra motoren var forsvundet satte Andreas Anker sig ind i sin bil og fræsede tilbage på banen. Det, det i hvert fald går ud over, er drifternes dæk. Andreas Anker havde på det tidspunkt, hvor vi talte med ham, allerede brændt 8 dæk af.

Lotte i sin Legend Car

I pitten er de sjoveste biler nok de helt specielle Legend Cars.

Vi faldt over Lotte Uhre, der oprindeligt er fra Struer-egnen, men nu bor i Holstebro. Lotte forklarer: “En Legend Car er en lille rørrammebil med en motorcykelmotor i, der er bygget i USA.” Lottes bil har 4 cylindre.

Lotte Uhre fra Holstebro viser sig i sit telt med sin Legend Car. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)

Hvordan Lotte Uhre havnede i en Legend Car, forklarer hun således:
“Jeg har kørt motorcykel næsten siden jeg kunne gå. Men jeg har haft rigtig mange skader. Men jeg kan jo ikke undvære at køre “ræs”, så jeg tænkte at hvis man sætter sig over i en bil, hvor man er beskyttet af en ramme, så kan det være, at man ikke kommer så mange gange på skadestuen,” siger hun med et lille smil.

Lotte Uhres pink Legend Car på vej ned ad kajen og rundt om hjørnet. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)

Publikum

René følger koncentreret med i opvisningen (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)

Vi talte selvfølgelig også med et par publikummer, der sad på tribunen og fulgte med i bilernes opvisning.
Vi talte bl.a. med René, hvis efternavn glippede i larmen. Han var godt tilfreds.
“Med det, jeg har set indtil videre er det godt,” sagde han. René er glad for biler, men han mente ikke finanserne kunne slå til. Men showet var godt at se: “Der er mange forskellige biler, så det det er godt at se.” Og René havde også fået lugtet godt med brændt dæk.

Det er med o- ad-vendt tommelfinger at Lone Ravndahl følger i “ræset” (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)

Lone Ravndahl sad også på tribunen, oven i købet på første række, hvor røgen fra de brændte dæk rigtigt kunne lugtes. Godt hun havde mundbind på.
“Jeg er nede for at se “ræs”: Vi skal støtte op omkring det, der sker i Struer,” sagde hun, og det er jo ganske rigtigt.
Lone kan godt lide “ræs”: “Det er spænding. Og så følger vi Mikkel altid. Vi er godt ikke med ham rundt i verden, men vi fælger med i, hvordan har klarer sig. Og han klarer sig godt. Han kan bare køre bil.”

Men der foregik også noget på vandet

Noget, der druknede lidt imellem alle bilerne, var DM i Jetski, der foregik lige ved siden af, i industrihavnen. Det var umuligt at få en snak med én af dem. De fløj rundt i havnen på deres hurtige maskiner, og forvandt ud af havnen igen, når deres løb var slut. Men et billede har vi da.

DM i Jetski i Industrihavnen under Struer Motor Festival. (Foto: PressefotoDanmark/Jørgen Sørensen)