Struer Nyheder Torben Ingerslev

Det er den 53 årige Struerbo og ejer af virksomheden Tiatec Torben Ingerslev, der nu stiller op i klassen Special Saloon.

“Ved juletid 2018, spurgte min gode ven, Gunnar Lisby Kjær mig om jeg kunne tænke mig at, dele racerbil med ham i 2019 sæsonen. Der skulle en del overvejelser til, så efter tre sekunder sagde jeg ja tak”.

“Vi skulle sammen deltage i Danish endurance Championship også kaldet DEC. Det er 5 løbsweekender med to løb af en times varighed”. Men det skulle vise sig at blive lidt svært fortæller Torben.

“Pludselig stod jeg midt i det hele. Efter 30 minutter i bilen i træningen stod jeg pludselig og skulle ud og køre mit livs første racerløb. Koldsved på panden, og fandt på alle undskyldninger for ikke at køre, men heldigvis kom jeg i bilen, og gjorde det faktisk ok. Vi vandt. Min kone Gitte spurgte faktisk om der ikke skulle mere træning til end det, mens hun refererede til ridesporten”. siger Torben grinende.

De to herrer i Lamborghini’en havde deres at se til bag rattet. De havde under hvert løb imellem 350 og 400 overhalinger. Selv den tidligere formel 1 kører Nikolas Kiesa var ret overrasket over hvor svært et løb det var-, og så på dansk jord.

“Det gik godt for os i serien. Henover sæsonen lagde vi nummer to. Omkring sommerferien, fik jeg af vide at jeg havde mistet mit sæde ved slutningen af sæsonen”. Dette dog sagt med et stort smil på læben. Gunnar valgte at satse på Special Saloon, og ikke på DEC, og derfor var de ikke længere to om bilen.

“Vi endte nummer to i serien, og der stod jeg så og tænkte at det var så det. Slut med at køre racerløb”.

Men Torben skulle dog lige se om der var nogle racerbiler på nettet der kunne friste. Der var kun to kriterier, det ene var at den skulle være rød, den anden at den skulle være fra Italien.

Der var ingen biler at finde. Og dog. Der var en, den stod i Tjekkiet. En 670 hestes brutal racerbil, kun kendt fra Ferrari’s Challengens serie.
“Jeg faldt for den med det samme, fik den hentet, og der stod den i garagen. Nu skulle jeg også til at køre special saloon, men i min egen Ferrari”.

“Jeg havde før kørt lidt trackday i sjove biler heriblandt Ferrari så bilen var ikke helt uvant for mig.” En lille hemmelighed er dog at Torben tog sit banelicens i en Ford Mondeo, så det er ikke kun potente biler der for gas.

Men at købe den er en ting, men der er mange ting udover det. Et team der skal samles, hvem skal jeg stå hos på banerne og hvad med værktøj. Men også dækkene skulle vise sig at være et problem.

“Jeg kunne kun få et langsomt hard dæk, hvilket ville gøre at jeg kunne nøjes med et sæt dæk hele sæsonen, men bare være ekstremt langsom. Men jeg tænker at det heler løser sig, og jeg har allerede det meste på plads. Der er dog stadig en reklameplads eller to ledig, på Danmarks smukkeste reklamesøjle” fortæller Torben mens han peger på siden bilen.

“Jeg glæder mig til at køre i Danmarks “kongeklasse”. Og jeg ved at der kommer mange af de unge og hurtige danskerer, Mikkel O. Pederen og Dennis Lind heriblandt, som jeg vil få det svært med at køre fra. Jeg er en gentleman kører, men jeg vil ikke give op uden kamp”.